مهران محمدی امین

1402\10\19 11:33:45


معرفی کتاب همه چیز درباره سهام

کتاب همه چیز درباره سهام در دسته‌ی ساده‌ترین کتاب‌هایی قرار می‌گیرد که درباره‌ی معاملات در بورس نوشته شده‌اند. مایکل سینسر در این اثر با مثال‌ها و لحنی جذاب و سرگرم‌کننده، خیلی چیزها را – چه از لحاظ عملی و چه از لحاظ...

نویسنده: مایکل سینسرمترجم: مهدی خادمی گراشیناشر: انتشارات بورس


معرفی کتاب همه چیز درباره سهام

کتاب همه چیز درباره سهام در دسته‌ی ساده‌ترین کتاب‌هایی قرار می‌گیرد که درباره‌ی معاملات در بورس نوشته شده‌اند.

مایکل سینسر در این اثر با مثال‌ها و لحنی جذاب و سرگرم‌کننده، خیلی چیزها را – چه از لحاظ عملی و چه از لحاظ نظری- به شما می‌آموزد. او در این کتاب پرفروش، علاوه بر آموزش الفبای بازار بورس اوراق بهادار، در بخش آخر نکاتی را به شما یاد می‌دهد که در هیچ کتاب دیگری به آن‌ها برنمی‌خورید.

درباره‌ی کتاب همه چیز درباره سهام

وقتی به فکر سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌افتید، به دنبال منابع مختلفی می‌گردید که همه‌ی چم و خم کار را به شما آموزش دهند. در اینترنت جست‌وجو می‌کنید و به دنبال کتاب‌ها، سایت‌ها، ویدیوها، مجلات، پادکست‌ها و...

می‌گردید تا بتوانید بیشترین اطلاعات را کسب کنید. احتمالاً بعد از چند ساعت جست‌وجو، خواندن، دیدن و گوش دادن، بی‌نهایت احساس سردرگمی کنید و به این نتیجه برسید که سرمایه‌گذاری و سود کردن، آن‌قدرها هم ارزش وقت گذاشتن ندارد! در این شرایط بهتر است یک منبع را انتخاب کنید و متعهد شوید که آن را تا پایان بخوانید. کتاب همه چیز درباره سهام (Understanding Stocks) از آن منابع جامع، تخصصی و ساده‌ای است که می‌توانید با آن همه چیز را درباره‌ی بازار بورس در جهان یاد بگیرید.

مایکل سینسر (Michael Sincere)، نویسنده‌ی کتاب، تابه‌حال 24 اثر درباره‌ی سرمایه‌گذاری و بازار سهام نوشته و یکی از ستون‌نویسان وال‌استریت ژورنال و مارکت واچ است.

دو کتاب «اختیار معامله» و «شاخص‌های بازار» از او به فارسی ترجمه‌ شده‌اند. او در مقدمه‌ی کتاب همه چیز درباره سهام می‌نویسد که اگر می‌خواهید به سرعت همه چیز را درباره‌ی بازار سهام بدانید، این کتاب را بخوانید. کتاب به چهار بخش تقسیم شده است: کلیات بورس و سهام، استراتژی‌های سودآوری، یافتن سهام مناسب برای خرید و فروش، و بخش توصیه‌های فوق‌العاده که حاصل سال‌ها تجربه‌ی نویسنده است.

معرفی و دانلود کتاب همه چیز درباره سهام

در بخش اول با بدیهی‌ترین اصطلاحات بازار بورس آشنا می‌شوید.

مایکل سینسر پیشنهاد می‌کند که اگر مطلقاً هیچ اطلاعاتی راجع به خرید و فروش سهام ندارید و کاملاً مبتدی هستید، این بخش را به‌دقت بخوانید. اگر بین سرمایه‌گذاری در بازار بورس یا انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خرید زمین و مستغلات و خرید اوراق قرضه شک دارید، حتماً این بخش را بخوانید و سپس تصمیم خود را بگیرید. سینسر از آن متخصصانی است که شما را مجبور به خریدن سهام نمی‌کند و اتفاقاً راه‌های دیگری را به شما پیشنهاد می‌دهد که هر کدام می‌توانند شما را به هدفتان برسانند.

در دیگر فصل‌های این بخش می‌آموزید که چطور سهام بخرید، چه کارهایی با سهامتان انجام دهید و با چه روشی قیمت سهام را درک کنید.

مایکل سینسر در بخش دوم کتاب به‌سراغ بهترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری می‌رود. برخلاف تصور عموم مردم، او عقیده دارد که استراتژی خرید و نگهداری در این عصر جوابگو نخواهد بود و بهتر است استراتژی پرخطرتر اما پرسودتری را برگزینید. سومین بخش کتاب به موضوعات چالش‌برانگیزی چون تحلیل نمودار اختصاص دارد و اگر در بازار بورس حرفه‌ای نیستید، پیشنهاد می‌شود که ابتدا بخش‌های اول و دوم و چهارم را بخوانید و بعد مطالب این بخش را مطالعه کنید.

در این بخش دو روش تحلیل بنیادی و تحلیل فنی معرفی می‌شوند، با ابزارهای تحلیلی مانند ترازنامه‌ی شرکت‌ها و انواع نمودارها آشنا می‌شوید، عوامل تأثیرگذار در قیمت سهام را می‌شناسید و مبانی تحلیل تکنیکال بازار سرمایه را می‌آموزید. آخرین بخش از کتاب همه چیز درباره‌ سهام به توصیه‌های یکی از کارکشته‌ترین و باتجربه‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار بورس اختصاص دارد. توصیه‌هایی که در این بخش با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، نتیجه‌ی سال‌ها معامله در بازار هستند و باعث می‌شوند که مرتکب اشتباهات بسیاری از تازه‌کارها نشوید.

انتشارات بورس این کتاب مایکل سینسر را با ترجمه‌ی مهدی خادمی گراشی منتشر کرده است.

کتاب همه چیز درباره سهام برای چه کسانی مناسب است؟

مایکل سینسر در مقدمه‌ی کتاب همه چیز درباره سهام می‌گوید که این کتاب برای کسانی که هنوز برای حضور در بازار سهام تصمیم نگرفته‌اند، مناسب است.

همچنین با عمل کردن به توصیه‌های این اثر، در بازار سهام موفقیت‌های بسیاری کسب می‌کنید.

در بخشی از کتاب همه چیز درباره سهام می‌خوانیم

نباید یک نوع سهام را بخرید و آن را تا مدت‌زمانی طولانی نگه دارید. سال‌های بسیاری، سرمایه‌گذاران با استفاده از این شیوه‌ی ساده و درعین‌حال کارآمد سود کسب می‌کردند. اکنون می‌خواهیم بدانیم چرا خریدن سهام و نگه‌داشتن آن، شیوه‌ای بسیار رایج است.

باید گفت که وال‌استریت همواره تلاش کرده است مردم را به خریدن سهام و نگه‌داشتن طولانی‌مدت آن ترغیب کند. چنانچه سیر بازار صعودی باشد، افراد اقدام به خرید سهام می‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند ممکن است بازارِ روبه‌ترقی را از دست بدهند. اگر روند بازار نزولی باشد، آنان باز هم اقدام به خرید سهام می‌کنند؛ چون دراین‌صورت، سهام برای آن‌ها ارزان تمام می‌شود.

مردم با سرمایه‌گذاری در بازار سهام، برای وال‌استریت اشتغال ایجاد می‌کنند.

به‌همین ‌دلیل نیز کمتر می‌بینیم کسی افراد را از خرید سهام منع کند. اگر سهامی را بخرید، کمتر کسی به شما توصیه می‌کند که آن را بفروشد. آنان به شما می‌گویند: «سهامتان را بفروشید؟! شوخی می‌کنید؟!» به شما می‌گویند قیمت این سهام بالاخره روزی افزایش می‌یابد.

امروزه مردم سهام می‌خرند، با این امید که پورتفولیوی آن‌ها به‌نحوی معجزه‌آسا بالاخره رشد کند؛ حتی اگر شده، در زمان بازنشستگی آن‌ها! بسیاری از این افراد لطمه‌های سختی خواهند دید.

در دهه‌ی 90، به‌نظر می‌رسید که انتخاب سهام موفق برای مردم آسان است. بسیاری از طرفداران استراتژی خرید نگهداری خبر از عملکرد موفقیت‌آمیز سرمایه‌دار معروف، یعنی وارن بافِت می‌دادند: «وی هرگز سهام شرکت‌های فناوری را نمی‌خرد. در تحلیل ترازنامه‌ی شرکت‌ها تبحر خاصی دارد و برای رسیدن به سودی خوب، سال‌ها به انتظار می‌نشیند تا قیمت سهام به قیمت مدنظرش برسد.» متأسفانه پیروی از شیوه‌ی وارن بافِت چندان هم آسان نیست.اکثر مردم وقت کافی برای تحقیق درباره‌ی یک شرکت را ندارند و ازنظر عاطفی نیز به سهامشان «وابسته» می‌شوند یا به تحریک حرفه‌ای‌ها، به خرید سهام‌ بی‌ارزش وسوسه می‌گردند.

.

.


بازنشر از : کتاب راه