مهران محمدی امین

1402\10\19 11:35:00


معرفی کتاب عوامل موثر بر عرضه اولیه سهام

چه چیزی باعث بهبود رشد اقتصادی جوامع می‌شود؟ بنگاه‌های اقتصادی از چه منابعی سرمایه‌های مالی خود را تأمین می‌کنند؟ محمد رضایی و معصومه عباسی سوها در کتاب عوامل موثر بر عرضه اولیه سهام به تمامی سؤال‌های شما درخصوص...

نویسنده: محمد رضایی، معصومه عباسی سوهاناشر: انتشارات سارات


معرفی کتاب عوامل موثر بر عرضه اولیه سهام

چه چیزی باعث بهبود رشد اقتصادی جوامع می‌شود؟ بنگاه‌های اقتصادی از چه منابعی سرمایه‌های مالی خود را تأمین می‌کنند؟ محمد رضایی و معصومه عباسی سوها در کتاب عوامل موثر بر عرضه اولیه سهام به تمامی سؤال‌های شما درخصوص بازارهای مالی، بورس، سهام و...

پاسخ می‌دهند. از آنجایی که مسئله و هدف اصلی در کتاب حاضر بررسی تأثیر عوامل دخیل بر عرضه‌ی اولیه‌ی سهام در شرکت‌های بورس اوراق بهادار بوده است، در آن شاهد تشریح شاخص‌های مهمی در زمینه‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی سهام، یعنی تعداد شرکت‌های جدیدالورود، تعداد سهام در عرضه‌ی اولیه شرکت‌ها و ارزش معاملات در عرضه‌ی اولیه‌ی شرکت‌های تازه پذیرفته‌شده هستیم. اگر در حوزه‌ی بورس و بازار مالی فعالیت می‌کنید یا می‌خواهید وارد این حوزه شوید، مطالعه‌ی کتاب عوامل موثر بر عرضه اولیه‌ی سهام را به شما توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب عوامل موثر بر عرضه اولیه سهام می‌خوانیم

شاخص بازار سهام روشی برای اندازه‌گیری بخشی از بازار سهام است.

این شاخص بیانگر روند عمومی قیمت سهام همه شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار است. طبق فرمول طراحی شده تغییر قیمت شرکت‌های بزرگتر که در عین حال سرمایه بیشتری نیز دارند بر نوسان شاخص تاثیر بیشتری می‌گذارد. در هر بازار بورس اوراق بهاداری می‌توان بنا بر احتیاج و کارایی شاخصهای زیادی را تعریف و محاسبه نمود.

سرمایه گذاران باید به دو نکته توجه نمایند: نکته 1 - افزایش شاخص کل کلاً بمعنی سودآوری کلیه سهام موجود دربورس نیست. برعکس این مسئله کاهش شاخص کل هم بمعنی ضرر در کل سهام موجود در بورس نیست. نکته 2 - یکی از مهمترین مسائل در سرمایه‌گذاری در بورس تشکیل سبد سهام است.

سرمایه گذاران باید از هر صنعتی یک نوع ازسهام آن صنعت را در سبد خود داشته باشند.

کلمه شاخص (INDEX) در کل به معنای نمودار یا نشاندهنده یا نماینده میباشد. شاخص کمیتی است که نماینده چند متغیر همگن میباشد و وسیله‌ای برای اندازه گیری و مقایسه پدیده‌هایی است که دارای ماهیت و خاصیت مشخصی هستند که بر مبنای آن میتوان تغییرات ایجاد شده در متغیرهای معینی را در طول یک دوره بررسی نمود. محاسبه شاخص برای هر شرکت صنعت یا گروه یا دسته امکانپذیر است و میتوان آن را محاسبه نمود.

برای محاسبه شاخص یک سال را به عنوان سال مبنا یا پایه فرض کرده و پس از تقسیم ارزش جاری بر ارزش مبنا (ارزش سال پایه) آن را در عدد 100 ضرب میکنیم. عدد بدست آمده شاخص آن گروه یا دسته مورد نظر را به ما نشان می‌دهد. در هر بازار بورس اوراق بهاداری میتوان بنا بر احتیاج و کارایی شاخصهای زیادی را تعریف و محاسبه نمود.

.

.


بازنشر از : کتاب راه