مهران محمدی امین

پیام حسن روحانی در پی شهادت رئیس جمهور، وزیر خارجه، امام جمعه و استاندار تبریز دولترئیس دولت دوازدهم گفت: خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.
بیشتر از این خبر

1403\02\16 12:02:04


علت عدم تمایل مصر برای برقراری کامل روابط با ایران چیست؟

وزرای خارجه ایران و مصر امروز در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا دیدار و به گفت‌وگو درخصوص تحولات دوجانبه و منطقه پرداختند.

در این دیدار دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

 در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

پیشتر نیز در دیدار وزرای خارجه دو کشور و دیدار روسای ایران و مصر در اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض طرفین از پیشرفت در روابط گفتند و بر حل همه مسائل تاکید کردند، اما تاکنون اقدام ملموسی در رابطه تهران و قاهره صورت نگرفته است.

تحلیلگران علت این مسئله را در عدم تمایل مصر برای برقراری کامل روابط می دانند و دلیل آن هم ملاحظات دستگاه‌های امنیتی قاهره است، چرا که این دیدگاه وجود دارد احیای روابط و بازگشایی سفارتخانه ها بیشتر به نفع ایران است تا مصر.

از سوی دیگر برای قاهره در شرایط کنونی، اقتصاد و جذب سرمایه گذاری اولویت بیشتری از مسائل سیاسی و دیپلماتیک دارد و ایران با توجه به تحریم‌ها نمی‌تواند گزینه مناسبی برای مصر در بحران باشد، آنگونه که این کشور توانسته از عربستان و امارات استقراض کند و به جذب سرمایه‌‌گذاری‌های این دو کشور بپردازد.

.

.


بازنشر از : منبع: دنیای اقت