مهران محمدی امین

اقتصاد ایران دولت سیزدهم سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت رئیسی اصلا چیزی از اقتصاد می داند؟ / او تعریف بدهی را بلد است؟ اقتصاد کلانکاه

1403\01\20 08:17:09


وزیر اقتصاد دولت رئیسی اصلا چیزی از اقتصاد می داند؟ او تعریف بدهی را بلد است؟

وزیر اقتصاد دولت رئیسی اصلا چیزی از اقتصاد می داند؟ / او تعریف بدهی را بلد است؟ اقتصاد کلانکاهش بدهی خارجی ایران بارها به عنوان دستاورد دولت سیزدهم اعلام شده است.

به گزارش خبرآنلاین پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ مطلبی با کلیشه دولت مردمی ایران قوی، منتشر کرد و از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در دولت سیزدهم خبر داد.

روزنامه شرق نوشت: به جز این، رسانه‌های نزدیک به دولت مانند ایرنا گزارش‌های دوره‌ای دیگری به نقل از مراجع بین‌المللی مانند صندوق جهانی پول منتشر کرده و از کاهش بدهی خارجی ایران در دولت سیزدهم نوشته و توضیح دادند که ایران از نظر بدهی ناخالص خارجی نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ در رتبه یکی مانده به آخر خاورمیانه و آسیای مرکزی قرار دارد؛ اما حالا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، در سخنانی اعجاب‌آور این موضوع را تکرار کرده است و با مقایسه بدهی خارجی اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا و ژاپن، عملکرد ایران را از این نظر بهتر تلقی کرده و کاهش بدهی خارجی ایران را یک دستاورد دانسته است. سخنان عجیبی که از نظر علم اقتصاد نه‌تنها محلی از اعراب ندارد که می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب در جذب سرمایه خارجی و فاینانس باشد. ماجراهای یک وزیر اقتصاد وزیر اقتصاد از وضعیت مطلوب ایران در حوزه بدهی‌های خارجی خبر داده و گفته «وضعیت دولت ما از نظر بدهی از آمریکا، ژاپن، ایتالیا و هفت کشور بهتر است».

گفته‌ای که این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا وزیر اقتصاد، اقتصاد نمی‌داند؟. .


بازنشر از : خبرآنلاین

اقتصاد ایران

دولت سیزدهم

سیداحسان خاندوزی