کسب و کارهای اینترنتی و موانع رشد

کد خبر 5320 1399-02-21 00:57
زمان تقریبی مطالعه 4دقیقه
در مقام قیاس حوزه تجارت الکترونیک در کشور ما نسبت به آنچه پتانسیل و ظرفیت بالقوه آن در نظر گرفته می شود رشد خوبی نداشته است ، در عارضه یابی ها در مورد دلایل عدم رشد ، مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده‌اند و مانع رشد هرچه بیشتر تجارت الکترونیک در ایران شده اند .
از یک سو ، برخی صاحب نظران نبود زیرساخت‌ها را مطرح می‌کنند اما باید بپذیریم زیرساخت ها با تقاضایی که برایش وجود دارد توسعه پیدا می کند هنگامی که سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه شود ، طبیعی است که زیرساخت نیز با تقاضایی که ایجاد می‌شود یا بهتر بگوییم به سبب ماهیت ایجاد می کند ، خود را وفق می‌دهد. در کل، اگر تقاضا باشد، عرضه هم در نهایت شاید با تاخیر اما خود را به حجم تقاضا می‌رساند. بحث زیرساخت در واقع یک بخش نهایی است. به این معنا که ابتدا باید الزاماتی فراهم شود، زیرساخت خود به خود فراهم می‌شود. واقعیت این است که هم سرمایه‌گذاری داخلی و هم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در این حوزه بسیار کم است. که این کمبود سرمایه گذاری در واقع با حوزه سیاست گره خورده است ، چرا که  در حوزه سیاسی تصمیماتی گرفته می شود و نتایج آن در اقتصاد هم دیده می‌شود. 
در واقع تقاضایی که سرمایه گذاری ها چه در داخل و چه سرمایه گذاری خارجی موجب نبود تقاضا و عدم نیاز به بسترهای توسعه یافته تر می شود . 
و نبود بسترهای قدرتمند تر و گسترده تر موجب می شود که گاهی برخی ایده ها و کسب و کار ها نتوانند آنطور که باید از پتانسیل تجارت الکترونیک استفاده نمایند . 
از طرفی نبود بازار جذب کننده سرمایه در حوزه های نوظهور و ریسک بالا به دلایل سیاسی و حوزه رشد ، سرمایه های را به بازارهای به اصطلاح سنتی تر و پایدارتر می برد . 
در فضای کسب و کار های آنلاین ما نیاز به سرمایه گذاران خطرپذیر داریم. کسانی که بپذیرند که احتمال زیان هم وجود دارد و اتفاقا در این حوزه یعنی کسب و کار آنلاین ریسک هم بالاست. سرمایه‌های داخلی کشور ما به خاطر ساختِ اقتصاد ما که با تورم بسیار بالا خودش را وفق داده به دنبال حداکثر کردن سود در کوتاه مدت است. این نگاه، با ذات کسب و کار های اینترنتی منافات دارد. 
 
در کسب و کار های اینترنتی بنیانگذاران در سال‌های اول به دنبال سهم بازار  هستید و ممکن است لازم باشد چندین و چند سال تزریق سرمایه اتفاق بیفتد تا کسب و کار بتواند خودش را بزرگ کند. وقتی سرمایه‌گذاری نباشد، این اتفاق یعنی گرفتن سهم بازار اتفاق نمی‌افتد.
علارغم تلاش و فعالیت کسب و کار ها در حوزه تجارت الکترونیک و استناد به آمار و ارقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک که از بیش از ده ها هزار فروشگاه اینترنتی و درگاههای پرداخت ، شاید به نظر برسد که اعداد و ارقام وضعیت خوبی را نشان می دهد اما، فراموش نکنیم اندازه ی این کسب و کار ها کوچک است. بسیاری، در حد کسب و کار های خانگی کوچک هستند و بسیاری از آنها تنها یک  منبع درآمد هستند و حتی از نظر اندازه و حجم کسب و کار   هم به حساب نمی‌آیند. مجموع گردش در این حوزه هم، نسبت به کل اتفاقاتی است که در جهان در حوزه تجارت الکترونیک داریم عدد کوچکی است. حتی نسبت به پتانسیل بالقوه در خود کشور هم ما فاصله داریم.
یکی از دلایل دیگر بر سر توسعه تجارت الکترونیک در کشور ما، عدم وجود فرهنگ مشارکت است. 
شاخص فردگرایی و پذیریش قدرت در فرهنگ ما بالاست و روحیه کار گروهی با محوریت تجاری و اقتصادی به سختی امکان پذیر است . این یعنی  متصل شدن کسب و کار های کوچک و تجمیع منابع و منافع و بزرگ شدن و توسعه عملا در تعداد محدودی رخ می دهد و این تقریبا احتمال و شانس بزرگ شدن استارت اپ ها را هم می گیرد . 
 
لازمه بخش مهمی از پذیریش و تقاضای جامعه امنیت و اطمینان از ساختارهای تجارت الکترونیک است . آموزش کم ، ساختارهای قدیمی و اقدامات با تاخیر در برخورد با جرایم اینترنتی ، به خصوص در حوزه مالی ، هنوز بخشی از جامعه را وادار می کند که تقاضای کمتری در حوزه تجارت الکترونیک ایجاد کنند . 
 
تمام این موضوعات و عوامل دست به دست هم می‌دهند و نتیجه نهایی این می شود که یک سیستم کوچک از تجارت الکترونیک داریم. این عوامل دست به دست هم می‌دهد و نمی‌گذارد تجارت الکترونیک به شکل مناسبی که باید و می‌تواند باشد، در کشور ما رشد کند.
 
شاید تاسی از اصول بین المللی تجارت و اقتصاد در این بخش کمک کند تا بنیان و زیرساختهای فرآیندی این حوزه تقویت شود و با افزایش تقاصا و در نتیجه افزایش سرمایه گذاری در این بخش ، این حوزه کوچک و شاید ترسو بزرگتر و قوی تر شود و نقش مهمی در حوزه اقتصاد کلان کشور بازی کند . 

کلمات کلیدی » آیدا تدینی | کارشناس کسب و کار الکترونیک |
این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :
xتبلیغات نمایندگی پکیج - تعمیر پکیج