خصوصی‌سازی آموزش و پرورش شأن و جایگاه معلمان را نشانه گرفته است

کد خبر 37984 1399-06-11 19:02
زمان تقریبی مطالعه 4دقیقه
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: اگر نگاه مولد به آموزش و پرورش گسترش یابد، خصوصی سازی در آموزش و پرورش متوقف خواهد شد، چرا که خصوصی‌سازی آموزش و پرورش ابهت و شأن و جایگاه معلمان را نشانه گرفته است.

حمیدرضا حاجی بابایی در سی و چهارمین اجلاس روسای آموزش و پرورش که به صورت مجازی و با رهنمودهای مقام معظم رهبری امروز (سه شنبه، ۱۱ شهریور) به مدت دو روز شروع به کار کرد، گفت: رهنمودهای امروز  مقام معظم رهبری نکته ای بود که ما  چندین سال، به عنوان قلب سند تحول بنیادین بر آن تاکید داشته ایم.
وی افزود: این که حضرت آقا فرمود تنها راه به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و ما جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی راه دیگری نداریم، در ماده ۶۳ برنامه ششم مصوب شده است و هرآنچه غیر از این عمل شدهاست، غیر قانونی است.
حاجی بابایی ادامه داد: هر حرفی که در آموزش و پرورش قرار است گفته شود توسط معلم بیان می شود، وقتی معلم می خواهد وارد کلاس شود و مدیریت یک کلاس درس را عهده دار شود، باید همانطور که برای آموزش فرزند خود حساسیت داریم، به این مقوله هم نگاه کنیم.
وی یادآور شد: در جلسه فراکسیون فرهنگیان که حدود دو هفته قبل، با حضور وزیر تشکیل شد، بر یک قرارداد مشترک به تفاهم رسیدیم که هرچه معلم می خواهیم از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی بگیریم. در این مقوله سه مولفه مورد نظر است، ساختمان، که باتفاهم استانداری ها برای حل مشکل کوتاه مدت از ظرفیت های فضاهای استانی باید استفاده شود.
نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: مولفه دوم اساتید هستند، که هزاران معلم متخصص در آموزش و پرورش وجود دارند که در زمینه آموزش و یادگیری حرف برای گفتن دارند و در کنار آن از اساتید برجسته سایر دانشگاه ها به صورت حق التدریس فراخوان شود. سومین مولفه اعتبار و پول است، با استفاده از ظرفیت های قانونی، اعتبار لازم برای توسعه دانشگاه فرهنگیان مصوب خواهد شد و در این زمینه باید تمام موانع  شناسایی و حذف شوند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید معلم را تربیت کند، این رویکرد از جهت تخصصی شدن، شیوه های یاددهی و یادگیری است، زیرا در هر دوره باید معلم متخصص آن دوره بکار گرفته شود. برای مثال باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در چند سال آینده در دوره ابتدایی فقط معلم متخصصی که برای این دوره تربیت شده است، به تدریس اشتغال داشته باشد.
وی اضافه کرد: استراتژی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باید تربیت معلم لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تا ده سال آینده باشد و به گونه ای بودجه ها را مدیریت کنیم که نسبت معلم به دانش آموز به بالاترین استانداردها برسد.
حاجی بابایی با تشکر از معلمان با توجه به این که در سخت ترین شرایط شیوع بیماری کرونا، آموزش و پرورش دانش آموزان تعطیل نشد، گفت: نگاه هزینه ای به آموزش و پرورش باعث می شود، زاویه دید در تخصیص منابع مالی و انسانی به آموزش و پرورش محدود شود، در صورتی که آموزش و پرورش یک نهاد مولد است و نیروی انسانی کارآمد و متعهد بزرگترین خروجی آموزش و پرورش متعالی و تمام ساحتی است.
نماینده مردم همدان در مجلس تاکید کرد: در این زمینه مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که در تخصیص منابع به آموزش و پرورش محدویتی قائل نشوید، زیرا منشاء تحول های حیات آفرین، دستگاه تعلیم و تربیت زنده و پویاست. اگر نگاه مولد به آموزش و پرورش گسترش یابد، خصوصی سازی در آموزش و پرورش متوقف خواهد شد، چرا که خصوصی سازی آموزش و پرورش ابهت و شأن و جایگاه معلمان را نشانه گرفته است.
رئیس فراکسیون فرهنگیان در پایان گفت: تمام فرمایشات امروز رهبری این حقیقت را به اذهان متبادر می کند که معلم تنها کلید موفقیت آموزش و پرورش است و با معلم خرید خدمت و قراردادی نمی توان آموزش و پرورش متعالی و تمام ساحتی را انتظار داشت چرا که وقتی کرامت معلم حفظ نشود، چگونه انتطار داریم، خروجی آموزش و پرورش انسان هایی کریم و بزرگ باشند.
بازنشر از خبرفـوری

کلمات کلیدی » کرونا | مجلس |
این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :

بیشتر بخوانید

تکذیب بازداشت یا احضار امیر دریادار سیاری

درباره تصویر جنجالی مجله اکونومیست آیا مجله مشهور انفجار بیروت را پیش بینی کرده بود؟

انهدام آشیانه جنگنده های آمریکایی در حمله موشکی به پایگاه بسمایه در عراق