اکونومی نیوز / تکنولوژی

کندی اینترنت تا ۱۵ فروردین ادامه دارد؟

کد خبر 104463 1399-12-23 23:14
زمان تقریبی مطالعه 5دقیقه
در حالی که چند هفته از اختلال و کندی اینترنت در ساعات پیک مصرف می‌گذرد، در نهایت اعلام شده که مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه است و تا ۱۵ فروردین هم درست نمی‌شود.
کندی اینترنت تا ۱۵ فروردین ادامه دارد؟


 کندی و اختلال در اینترنت کیفیت کشور مسئله امروز و دیروز نیست. مدتهاست که کاربران و کسب وکار ها با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند. در هفته های اخیر، اما ماجرا به اختلال شدید اینترنت در ساعت ۲۱ به بعد مربوط بود که به تدریج باعث گسترش اعتراض کاربران شد.
به تازگی، اما سرانجام پس از مدتی نه چندان کوتاه از شکایات کاربران در فضای مجازی در مورد کند شدن سرعت اینترنت در ساعات پس از ۹ شب، یک مقام مسئول در این مورد اظهارنظر کرده است.
اخیرا یکی از کاربران توییتر تصویری از پاسخ شرکت مخابرات ایران را که از طریق سامانه ۱۹۵ دریافت کرده بود، مبنی بر «اعمال پالسی و سیاست محدودکننده از سمت شرکت زیرساخت» منتشر کرد. این مسئله شایعه عمدی بودن اختلال اینترنت را در شبکه های اجتماعی مطرح کرد، اما اکنون بار دیگر گفته شده که قطعی کابل عامل این مشکل بوده است.
چه اتفاقی رخ داده؟پیمان قره داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، طی گفت وگویی با تأیید نامناسب بودن کیفیت اینترنت در ساعات اوج مصرف می گوید: «از چند هفته قبل، مسیر ارتباطات بین الملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه بوده و ۸۵۰ گیگابیت از ظرفیت اینترنت زیرساخت از دست رفته است».
او براساس گزارش شرکت زیرساخت که به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شده، می گوید: «قطعی در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده تا ۴ فروردین به دلیل مانور نیرو های ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع را ندارد». با این حال، پیش بینی قره داغی حاکی از این است که این قطعی حداقل تا ۱۵ فروردین برطرف نخواهد شد.
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری همچنین با اشاره به اینکه کیفیت پایین اینترنت در استان های جنوبی کشور و اصفهان بیشتر از سایر نقاط کشور مشاهده می شود، می گوید: «این قطعی معادل ۲۰ درصد کل ارتباطات بین الملل کشور را شامل می شود»؛ که رقم بالایی محسوب می شود.
تکذیب عمدی بودنپس از آن که یکی از کاربران توییتر پرسشی را در سامانه ۱۹۵ در مورد کیفیت پایین اینترنت مطرح می کند، پاسخی به این شرح دریافت می کند: «با سلام، مشکل کلی محدودیت پهنای باند در تمامی مناطق مخابراتی کشور در ساعات پرترافیک (ساعت ۲۱ الی یک بامداد) به دلیل اعمال Policy از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت است.»
قره داغی در واکنش به پاسخ سامانه ۱۹۵ این موضوع را رد می کند و اعمال هرگونه محدودیت عمدی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت را تکذیب می کند.
او با اشاره به اینکه کمبود پهنای باند در ساعات اوج مصرف، از سوی کاربران محسوس است، در توضیح پاسخ سامانه ۱۹۵ به امانتداری این سامانه در انعکاس کامل پاسخ اپراتور اشاره می کند و می گوید که «پاسخ منتشر شده، ادعای مرکز پشتیبانی مخابرات ایران است که اعلام اشکال در آن به درستی ذکر شده، اما دلیل آن فاقد استناد و [در نتیجه]نادرست است.»
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری همچنین به این موضوع اشاره می کند که بخش اعظمی از شکایات مشتریان مخابرات ایران، ارتباطی به زیرساخت ندارد و مربوط به کیفیت نامناسب خدمات مخابرات ایران در نقاط دسترسی و همچنین نحوه پاسخگویی است.
مسئله مهم دیگر این است که چرا پهنای باند ورودی اینترنت به کشور بیشتر نمی شود تا قطعی در یکی از مسیر ها باعث دردسر و مشکل برای میلیون ها کاربر داخلی نشود.
اطلاع رسانی مشکلات اینترنت؛ تعطیل!با توجه به تأیید قره داغی مبنی بر نامناسب بودن کیفیت اینترنت در ساعات اوج مصرف طی چند هفته اخیر، پرسشی که بی پاسخ می ماند این است که چرا طی این مدت، درباره این موضوع اطلاع رسانی نشده است. آیا نهادی که عنوان «حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری» را برخود نهاده، موظف نیست به کسانی که بابت خدمات دریافتی، هزینه می کنند، توضیح دهد که علت کاهش کیفیت اینترنت در یک بازه زمانی نه چندان کوتاه چیست؟ موضوع نبوداطلاع رسانی ها هم با واکنش یکی دیگر از کاربران روبه رو شده و می گوید: «در بعضی از کشور ها رگولاتور الزاماتی برای اپراتور های کابل های دریایی (به خاطر حساسیت استراتژیک این خطوط) درخصوص زمانبندی گزارش قطعی یا اختلال دارد و جزو قوانین بسیار سختگیرانه است.» همچنین این سؤال مطرح می شود که وقتی چنین اتفاقی بار ها تکرار شده است، شرکت ارتباطات زیرساخت چه تدابیر جایگزینی برای رفع مشکل اندیشیده است؟
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری در پاسخ به پرسش اخیر می گوید که زیرساخت باید مجموعه تمهیداتی را برای رزرو پهنای باند در شرایط قطع پیش بینی کند و اقدامات لازم را انجام دهد.
این در حالی است که به گفته قره داغی، شرکت ارتباطات زیرساخت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که روال اخذ مجوز از سوی مرکز ملی فضای مجازی برای افزایش ظرفیت بین الملل به طول انجامیده و آن مرکز هم اخیرا برای ۴۰۰ گیگابیت ظرفیت ذخیره مجوز صادر کرده که تا ۴۸ ساعت آینده به طور کامل وارد مدار خواهد شد.
با توضیح قره داغی پرسش دیگری که مطرح می شود این است که چرا مجوز برای افزایش پهنای باند به ویژه در شرایط کرونا از سوی نهاد های بالادستی داده نمی شود و همچنین درصورت اعطای مجوز، چرا فرایند اعطای مجوز به همان کندی سرعت اینترنت است.
بازنشر از خبرفـوری

کلمات کلیدی » کرونا | ایران | ترافیک |



مطالب دیگر از اکونومی نیوز / تکنولوژی


تور های صنعتی مجازی حوزه فناوری نانو برگزار شد
ستاد توسعه فناوری نانو اعلام کرد که از سال گذشته تورهای صنعتی مجازی حول محور فناوری نانو برگزار شده و این موضوع ادامه دارد.

قطعات مکانیکی و الکترونیکی صنایع پالایشگاهی تولید شد
یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید قطعات کنترل‌کننده‌های الکترونیکی در حوزه‌های گوناگون صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی شد.

مچ بندی که جان مبتلایان به کرونا را نجات می دهد
محققان دستگاهی ابداع کرده اند که با رصد عرق بدن، طوفان سیتوکینی را در مبتلایان به کووید۱۹ شناسایی و با هشدار آن از وخیم شدن حال بیمار جلوگیری می کند.

خط تولید محصولات فناوری نفتی سرعت می گیرد/ یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در حوزه نفت
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نفت با بیان اینکه ۲هزار میلیارد تومان به شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه نفت از سوی صندوق نوآوری اختصاص یافته گفت: این باعث صرفه جویی ارزی یک میلیاردی می شود.


پربیننده های ماه
پر بیننده های هفته
خبرهای مرتبط را دنبال کنید